ORGANITZACIÓ DELS RECURSOS TIC EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Aquest tema es molt curt i el que jo faré es posar altres punts importants que s’han de saber per que completen aquest tema.
Ens apareixen tres apartats importants del tema com són:
- Justificació d’un projecte TIC
- Disseny d’aules digitals
- Models i estratègies didàctiques.
I per altra banda, posaré una diferència clara d’aula digital i aula virtual, inconvenients d’aula virtual i aula digital. A més, col·locaré uns enllaços que englobe el títol d’aquest tema.
En primer lloc, veurem la justificació de per què fer un projecte TIC:
- Impulsar el desenvolupament d’un espai virtual de comunicació en el qual tinga cabuda tota la comunitat educativa.
- Potenciar l’ús de les TIC com recurs personal del professorat i per a la gestió administrativa.
- Desenvolupar un model d’avaluació que permeta conèixer el grau d’utilització de les TIC i la seua incidència en el procés educatiu.
- Integrar la utilització de les TIC en el procés d’ensenyament-aprenentatge en les diferents àrees del currículum.
En segon lloc, disseny d’aules digitals:
Aules virtuals: s’ha desenvolupat amb la Plataforma Moodle un col·legi virtual on els alumnes entren a les seues “aules” per a realitzar tasques tant en el centre com des de la seua casa o punts d’accés a Internet.
Com s’organitzen els recursos en una aula digital?
- Es disposa d’un cablejat de xarxa i un punt Wifi que donen servei a totes les dependències. 2 armaris mòbils amb TV, dvd i vídeo.
- Espai amb PD interactiva: 2 Aules de sisé de primària, 1 Biblioteca escolar, 1 Aula d’usos Múltiples, 1 Aula TIC fixa.
- Aules d’Infantil i Primària: 1 ordinador amb Internet, 1 vídeoprojector fixe, 1 pissarra de projecció, conexió amb impressora en xarxa.
I en tercer lloc, models i estratègies didàctiques:
- Suport, reforç, complement i ampliació de les exposicions del professor.
- Realització de tasques on-line des de diverses plataformes.
Exemple: nosaltres, des de casa donem la classe pel campus virtual.
- Reforç en la realització d’activitats de lecto-escriptura.
- Presentació de treballs i Unitats Didàctiques.
Inconvenients d’un aula virtual i digital:
L’aula virtual permet l’aprenentatge a través de l’ús de la tecnologia. “Aula virtual” és el terme que dóna de seguit l’aprenentatge en línia o la seua correspondència, ja que encara que no exista aula física, igual que l’aula d’ensenyament i aprenentatge se segueixen produïnt. Amb la tecnologia digital, les aules virtuals són molt populars per varies raons. No obstant açò, també tenen alguns inconvenients, com són: la falta d’atenció individualitzada per part de la mestra cap al xiquet, l’obligació de desplaçar-se d’un aula a altra, que solament és accessible en determinats moments, etc.
Aula Virtual:
Els sistemes d'educació i formació oberts i a distància han deixat de ser només una alternativa més d'ensenyament per a convertir-se en un model educatiu d'innovació pedagògica del present segle.
I així, com en l'educació presencial les condicions com el contacte "cara a cara" amb els alumnes en espais especialment dissenyats, "les aules", constitueixen les seues peces bàsiques, en la modalitat d'educació a distància, "l'aula virtual" es constitueix en el nou entorn de l'aprenentatge en convertir-se en un poderós dispositiu de comunicació i de distribució de sabers que, a més, ofereix un "espai" per a atendre, orientar i avaluar als participants.
L'aula virtual, disponible en Internet les 24 hores del dia, ofereix els serveis i funcionalitats necessàries per a l'aprenentatge a distància i respon a la necessitat dels docents i alumnes d'una comunicació directa i atenció personalitzada immediata o diferida.
AVANTATGES
Redueix notablement els costos de la formació.
No requereix d'un espai físic i evita els desplaçaments.
Amplia notablement el seu abast donant majors possibilitats als quals es troben més allunyats dels Centres de formació.
Permet l'accés als cursos amb total llibertat d'horaris.
Proporciona un entorn d'aprenentatge i treball cooperatius.
Distribueix la informació de forma ràpida i precisa a tots els participants.
Prepara a l'educant per a competir en el mercat de manera més àgil, ràpida i eficient.
Converteix la docència virtual en una opció real de teletreball.
Es complementa, sense cap dubte, amb la formació presencial i amb els suports didàctics ja coneguts.
Les aules digitals, també conegudes com a aules del futur, són aquelles que estan dotades d'ordinadors d'última generació connectades a Internet a través d'una xarxa WiFi, amb programari d'ús general i programari educatius, a més compten amb pantalles digitals interactives i una impressora multifunció.
En aquest tipus d'aules els alumnes poden descarregar al seu equip les programacions i treballs que els mana el professor, enviar els seus treballs perquè siguen corregits, rebre les correccions de manera personalitzada, així com treballs individualitzats de reforç, suport i recuperació, compartir arxius amb els companys de la seua classe o altres grups, per a realitzar dinàmiques cooperatives, sol·licitar impressions en paper a través del servidor, controlar els seus quaderns virtuals, navegar en els enllaços web que li proporciona el docent.
Els docents poden enviar les seues programacions o treballs a cada alumne o a tota l'aula, arreplegar els treballs lliurats per cada alumne, que arriven classificats i ordenats. Enviar i arreplegar activitats de suport, reforç o recuperació a cada alumne, enllaçar amb el servidor amb la web a través d'enllaços, descarregar les pàgines web que s'han descarregat amb anterioritat, visualitzar i controlar l'escriptori de qualsevol alumne de l'aula, gravar en remot l'escriptori de cada estudiant per a poder avaluar processos i no solament resultats finals.
Un altre element important en aquestes aules són les pantalles digitals, que consistixen en un ordinador connectat a un video-projector, que projecta la imatge d'aquest ordinador sobre una superfície llisa i rígida, sensible al tacte o no, des de la qual es pot controlar l'ordinador, fer anotacions manuscrites sobre qualsevol imatge projectada, així com guardar-les, imprimir-les, enviar-les per correu electrònic i exportar-les a diversos formats. La principal funció de la pissarra és, doncs, controlar l'ordinador mitjançant aquesta superfície amb un bolígraf, el dit -en alguns casos- o un altre dispositiu com si d'un ratolí es tractara i fer anotacions manuscrites. És el que ens dóna interactivitat amb la imatge i el que ho diferencia d'una pissarra digital normal (ordinador + projector).
Per últim, adjunte uns vídeos:
Un centre model en TIC:
Com un centre organitza els recursos TIC a l’aula:
No hay comentarios:
Publicar un comentario