Benvinguts
al racó de Sonia!!!

miércoles, 11 de abril de 2012

TEMA 7, TEORÍA




PROFESSORAT I ÀMBIT TECNOLÒGIC


Està dividit en quatre apartats:

  1. Exposició del professor recolzat en tecnologies
  2. Iniciació a la informàtica
  3. Treball mitjançant programes educatius
  4. Aprenentatge per investigació



1. Exposició del professor recolzat en tecnologies



- El professorat utilitza l'ordinador i un projecte per a millorar l'explicació.
- S'empren recursos, com per exemple; presentacions, simulacions virtuals, continguts multimèdia, que pot haver preparat el propi professor o han estat elaborats per tercers. Com per exemple: editorials, altres professionals.

Avantatges:

- Il·lustrar amb major claredat alguns conceptes i presentar-los de forma més atractiva
- El professorat aprèn a utilitzar les TIC
- Podria millor la motivació cap a l'aprenentatge de l'assignatura i/o cap a l'ús de recursos informàtics

Inconvenients:

- L'alumne aprèn millor alguns continguts però no aprèn a utilitzar les tecnologies
- No fomenta l'accés universal a les TIC
- No suposa treball cooperatiu, ni promou la participació social
- Tampoc facilita l'aprenentatge actiu ni l'ús estratègic dels recursos
- No es beneficia de l'establiment de xarxes, ni participació de la comunitat
- Esquema professor ensenya i alumne aprèn.

2. Iniciació a la informàtica

Avantatges:

- Es desenvolupen coneixements bàsics necessaris per a poder utilitzar les tecnologies.

Inconvenients:

- Aquests coneixements són necessari, però no suficients per a fer un ús reflexiu i “estratègic” de les tecnologies per a arribar als propis objectius d'aprenentatge i comunicació
- Si s'ensenya de fora de context, no es fomenta un aprenentatge significatiu, ni funcional (depèn de l'activitat que es realitza).



3. Treball mitjançant programes educatius

Aquesta modalitat consisteix en la utilització de programes, habitualment elaborats per uns altres, algunes vegades és el propi professor qui els construeix.

Avantatges:

- Pot fer valuoses aportacions per a l'aprenentatge depenent dels criteris didàctics i pedagògics del programa i segons l'ajustament a les necessitats de l'alumnat.
- Familiarització amb el funcionament dels pc’s.
- Accés universal dels TIC si el professor té en compte les dificultats de cada alumne.
- Treball cooperatiu a l’accedir dos alumnes a un pc.

Inconvenients:

- Ni el professor ni el professorat aprenen a utilitzar les TIC per a cercar, processar i elaborar informació. No milloren les seves possibilitats d'usar les TIC adaptades als seus objectius.
- Aquesta forma de treball no serveix per a desenvolupar la implicació de la comunitat o de la creació de xarxes.


4. Aprenentatge per investigació

Per la seva pròpia essència, es tracta de fomentar l'aprenentatge actiu i el més autònom possible per part de l'alumnat, que es veu confrontant a prendre decisions al voltant del seu aprenentatge.



Avantatges:

- Admet la presa de decisions de l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge i per tant, és la forma més apropiada per a treballar l'ús funcional i contextual de les TIC.
- Permet treballar amb grups heterogenis, de manera que, els alumnes puguen ajustar-se als diversos nivells.
- Desenvolupament professional del professorat a causa del seu canvi de paper.
- Es presta incorporar la implicació de la família i la comunitat educativa.
- Es fomenta la creació de xarxes.

Inconvenients:

- Es requereix que l'alumnat i el professorat tinguen coneixements bàsics sobre els recursos que va a utilitzar (principalment les TIC)
- Presenta dificultats per al professorat per tractar-se d'una forma de treball distinta amb no molta experiència.



No hay comentarios:

Publicar un comentario