Aquest tema és molt interessant i profitós, ja que estem treballant dia a dia amb els Blocs a les classe d’Aules.
Ens ajuda a saber:
1) Característiques d’un Bloc.
2) Tipus de Blocs
3) Característiques d’una Wiki
4) Exemples de Blocs i Wikis
5) Ús didàctic de Blocs i Wikis
En primer lloc, sobre les característiques d’un Bloc podem trobar:
Un bloc és un espai Web personal en el qual el seu autor (poden haver-hi diversos autors autoritzats) pot escriure cronològicament articles, notícies...(amb imatges i enllaços), però a més és un espai col·laboratiu on els lectors també poden escriure els seus comentaris a cadascun dels articles (entrades/*post) que ha realitzat l'autor.
Són molt fàcils de crear, doncs, hi ha plantilles i la inclusió de textos, imatges, vídeos, sons és senzilla. Es pot accedir als blocs des de qualsevol ordinador doncs s'editen on-line. Per tant, les actualitzacions són immediates (encara que açò impedeix treballar off-line i guardar una còpia completa del bloc en un disc).
L'estructura bàsica del bloc és cronològica (els nous articles sempre apareixen els primers), però els continguts també es poden organitzar per categories (etiquetatge semàntic, tags). Els articles queden permanentment arxivats i són accessibles directament a través d'una URL (permalink).
Solen incloure un cercador intern, llistats d'altres blogs (blogrolls) i diverses funcionalitats (gadgets, ginys) com a rellotges, calendaris...
Ofereixen un servei de sindicació/subscripció RSS dels continguts, amb la finalitat de que els subscriptors puguen rebre en els seus "programes agregadores" informació sobre les actualitzacions del bloc. I alguns permeten als autors saber quan se'ls cita en un altre weblog (trackback, pingball). També resulta habitual crear agregacions de blocs (planets), amb el que es facilita el diàleg i el contrast d'idees entre autors i lectors de diferents blocs.
TIPUS DE BLOCS:
Blocs de Pobles:
Exemple: http://blocs.tinet.cat/lt/blog/el-bloc-de-jordi-rius-jove/category/pobles-del-camp
Exemple: http://blocs.tinet.cat/lt/blog/el-bloc-de-jordi-rius-jove/category/pobles-del-camp
Característiques d’una Wiki:
Una wiki és un espai web corporatiu, organitzat mitjançant una estructura hipertextual de pàgines (referenciades en un menú lateral), on diverses persones autoritzades elaboren continguts de manera asíncrona. Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat dels continguts.
Igual que els blocs són espais on-line molt fàcils de crear doncs hi ha plantilles i la inclusió de textos, imatges, vídeos, sons és senzilla. Solen incloure un cercador intern i faciliten les sindicació de continguts.
Enfront dels blocs que s'articulen mitjançant articles en ordre cronològic i que poden estar més orientats a informar i promoure comentaris crítics, les wiki s'organitzen per pàgines amb etiquetes (sense ordre cronològic) i estan més orientades a la creació de textos conjunts i síntesis i a la negociació de continguts i significats entre diverses persones.
D'altra banda, els blocs permeten que els visitants deixen comentaris encara que sense modificar els articles que han escrit els seus autors (continguts estàtics), mentre que les wikis no preveuen que els visitants deixen comentaris (llevat que es registren); les persones autoritzades si poden modificar i ampliar les seues pàgines (continguts dinàmics) en qualsevol moment.
Pel que fa als exemples dels Blocs i Wikis, podem observar els enllaços anteriorment adjuntats dels Blocs més els següents Wikis:
I per últim, l’ús didàctic dels Blocs i Wikis podem dir:
- Es poden utitlitzar com a portfoli digital. Poden elaborar aquí alguns dels treballs que els encarreguin els professors.
- Fer brainstorning sobre un tema.
- Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat.
- On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d'interès per al seu treball.
- Enllaç al bloc tauler d'anuncis del professor (RSS alumnes).
- Bloc personal del professor, orientat als seus col·legues.
Adjunte un enllaç perquè quede més clar la Web 2.0:
No hay comentarios:
Publicar un comentario